In het Amerikaanse Senaat is er een wetsvoorstel ingediend dat het gebruik van Lootboxes en pay-to-win microtransacties wil inperken.

En dat wetsvoorstel heeft, in tegenstelling tot veel andere voorstellen daar, de goedkeuring van zowel de Democraten en de Republikeinen. Het voorstel zou er voor kunnen zorgen dat het gebruik van lootboxes en pay-to-win microtransacties in games verboden kan worden.

Het voorstel zou dus verreikende gevolgen kunnen hebben, want EA’s Ultimate Team game mode uit FIFA, NBA Live, NHL en Madden zouden hierdoor verboden kunnen worden. Net zoals het verkopen van extra vliegtuigen in Warthunder, een free-to-play game.

Het primaire doel van het voorstel is om de verkoop van Lootboxes en sommige pay-to-win microtransacties te reguleren. Maar het voorstel is niet zonder fouten, zo is de definitie van een pay-to-win microtransactie enorm vaag.

An add-on transaction to a interactive digital entertainment product that […] eases a user’s progression through content otherwise available within the game without the purchase of such transaction; assists a user in accomplishing an achievement within the game that can otherwise be accomplished without the purchase of such transaction; assists a user in receiving an award associated with the game that is otherwise available in association with the game without the purchase of such transaction; or permits a user to continue to access content of the game that had previously been accessible to the user but has been made inaccessible after the expiration of a timer or a number of gameplay attempts; or with respect to an interactive digital entertainment product that, from the perspective of a reasonable user of the product, is a game featuring competition with other users, provides a user with a competitive advantage with respect to the game’s competitive aspects over users who do not make such a transaction.

Er zijn in het voorstel ook enkele microtransacties opgesomd die, als dit voorstel goedgekeurd raakt, wel nog aangeboden mogen worden. Het gaat om traditionele DLC, extra moeilijkheidsgraden en cosmetische items. Met andere woorden: games zoals Fortnite zouden nieuwe skins mogen blijven aanbieden en speluitbreidingen voor online games zoals The Elder Scrolls Online blijven acceptabel.

De omschrijving van Lootboxes is dan weer een pak beter gedefinieerd:

An add-on transaction […] that in a randomized or partially randomized fashion unlocks a feature of the product; adds to or enhances the entertainment value of the product; or allows the user to make 1 or more additional add-on transactions that the user could not have made without making the first add-on transaction; and the content of which is unknown to the user until after the user has made the first add-on transaction.

Hierdoor zouden lootboxes uit games zoals Star Wars: Battlefront II al meteen verboden worden. Ook Ultimate Team-Packs uit FIFA, NFL en NBA Live zouden hierdoor verboden kunnen worden. Maar ook free-to-play games zoals Hearthstone en Magic: The Gathering zouden hierdoor geen kaartpacks meer mogen verkopen.

Het wetsvoorstel zal niet voor iedereen zal gelden, het focust zich namelijk op games die gespeeld worden door kinderen. Games die gespeeld worden door spelers onder de 18 jaar dus, ongeacht of de game een “18+” rating heeft. Zolang de uitgever kennis heeft dat er minderjarigen hun games kunnen spelen mogen er dan geen lootboxes en pay-to-win microtransacties in hun game aanwezig zijn.

Hoe dit allemaal gecontroleerd zou worden is nog niet duidelijk. Er is wel al beslist, dat als het voorstel goedgekeurd wordt, de FTC (Federal Trade Commision) zal controleren of uitgevers zich aan de wet houden.

Het Amerikaanse Entertainment Software Association (ESA) heeft ondertussen al laten weten dat het helemaal niet tevreden is met dit wetsvoorstel. Volgens hen is het voorstel te vaag en zit het vol met achterdeuren. Het zou ook, volgens ESA, de game industrie én de gamers, meer schaden dan het goed zou doen. Op welke manier dit schade zou toebrengen vertelde men niet.

This legislation is flawed and riddled with inaccuracies. It does not reflect how video games work nor how our industry strives to deliver innovative and compelling entertainment experiences to our audiences. The impact of this bill would be far-reaching and ultimately prove harmful to the player experience, not to mention the more than 220,000 Americans employed by the video game industry. We encourage the bill’s co-sponsors to work with us to raise awareness about the tools and information in place that keep the control of video game play and in-game spending in parents’ hands rather than in the government’s.

Het wetsvoorstel is voorgedragen in het Senaat, wanneer er over gestemd zal worden en of die dan ook goedgekeurd zal worden is nog niet bekend.

comments