Ik heb op Gamescom hands-on kunnen gaan met Journey for Elysium, een VR game van het Belgische Mantis.

In de game speel je als een naamloos persoon die, na een tragische dood, uit het grimmige Penumbra (een fictieve plaats tussen het leven en de dood) wil ontsnappen.

Die ontsnapping zal gebeuren in verschillende levels waarin je omgevingspuzzels en andere uitdagingen zal moeten overwinnen. Alleen zo kan je het vredige Elysium (de Grieks-Romeinse variant van de hemel) bereiken.

In de demo dat ik heb kunnen spelen was er maar één level speelbaar. Daarin moest je drie munten vinden waarmee je een herinnering van jouw vader, die ook in Penumbra vast zit, ontgrendeld. Toen ik die herinnering ontgrendelde verwachtte ik me half aan een cutscène waar ik naar zou moeten kijken. In de plaats daarvan kreeg ik echter een soort omgevingspuzzel voorgeschoteld. Dat omdat de herinnering ‘niet compleet’ was, er ontbrak namelijk een kernonderdeel van de herinnering. In dit geval was een een roos die u in-game vader aan een vrouw gaf. Die roos moest je zelf in het level gaan zoeken en aan u vader gaan geven. Deze soort herinneringen blijken een kernonderdeel van de game te zijn, iets wat wel thuis hoort in een story driven game. Het was alleen jammer dat die puzzel veel te simpel was, de hele gamewereld in namelijk in het zwart-wit, behalve belangrijke voorwerpen. Die krijgen een gouden gloed die je van mijlenver kan zien. Eens ik dat door had dacht ik zelfs niet meer na bij latere puzzels. Ik keek gewoon rond tot ik iets goud zag liggen, nam het en speelde verder. Dat was eigenlijk wel jammer, vooral omdat dit ervoor zorgt dat je je niet echt meer inleeft in de game. Tenminste, dat deed ik dan toch niet meer.

Eens ik de verschillende herinneringen in het level opgelost had, kreeg ik een sleutel dat ik later zou kunnen gebruiken om de rivier Styx veilig over te steken. De rivier moet je ook helemaal zelf oversteken, je stapt in een boot, neemt de paddel vast zoals je het in het echt zou doen en dan start je maar met roeien. Eens je de rivier overgestoken had en door een gigantische poort geroeid had, was de demo voorbij.

Ik dacht daar eerst dat ik misselijk zou worden doordat ik plots super snel bewoog in-game, maar toch ‘in real life’ stil bleef staan. Maar de misselijkheid bleef uit, volgens de developer die me door de demo begeleide komt dit doordat je de roeibeweging maakt.
Motion sickness wordt meestal veroorzaakt doordat jouw hersenen ‘zien’ dat je in-game beweegt, maar jouw binnenoor geeft correct aan dat je stilstaat. Hierdoor krijgen sommige mensen een soort van ‘kortsluiting’ en worden ze misselijk.
Dus doordat die roeibeweging gemaakt wordt beweegt het binnenoor net genoeg om die ‘kortsluiting’ te voorkomen. Al denk ik dat niet iedereen zo gelukkig is op vlak van motion sickness.

Journey For Elysium verschijnt dit jaar nog op Steam voor Oculus Rift en HTC Vive.

Deze preview moest normaal gezien tijdens Gamescom al online gezet zijn, maar ik had die blijkbaar alleen maar opgeslagen als concept. Sorry hiervoor.

comments