We dachten (en hoopten) dat we vandaag de PlayStation 5 te zien zouden krijgen. Maar dat is niet gebeurd, we hebben echter wel een hele hoop technische informatie gekregen.

Sony Computer Enterteinment heeft daarnet een ‘deep dive’ presentatie gegeven over hoe de PS5 zal werken. De presentatie was, ondanks dat er redelijk was hype rond was, niet echt bedoeld voor de gemiddelde klant. Het was namelijk de presentatie dat men wilde geven tijdens het Game Developers Conference dat normaal nu plaats zou vinden in San Francisco. De presentatie dat bijna een uur lang was ging in extreem detail, en dat is iets wat ik jullie nu wil besparen. Dus daarom zal ik hieronder gewoon de belangrijkste nieuwe informatie opsommen.

  • CPU
    Custom AMD Zen 2 @3.5GHz (variabel)
  • GPU
    Custom AMD RDNA 2, 36 CU’s @2.23GHz (Variabel) (10.28 TFLOPS)
  • Geheugen
    16 GB GDDR6
  • Opslag
    Custom 825 GB NVMe SSD
  • I/O Doorvoer
    5.5 GB/s (Raw) / 8 – 9 GB/s gecomprimeerd
  • Uitbreidbaar geheugen
    NVMe PCIe 4.0 SSD slot
  • Extern geheugen
    USB externe harde schijf (enkel voor backwards compatible games of back-up)
  • Disklezer
    4K UHD Blu-Ray

Opvallend is dat Sony heeft gekozen voor een kleinere hoeveelheid opslagruimte. Namelijk 825 GB in tegenstelling tot de volle 1 TB in de PlayStation 4 (Pro). Die keuze hebben door twee heel belangrijke redenen genomen. De eerste is de kost: V-NAND-geheugen (waarop NVMe SSD’s werken) is relatief duur, een terabyte kost al snel €199. De tweede, en volgens Mark Cenry de belangrijkste reden, is dat een je over een bepaalde capaciteit van opslag gaat er minder ‘kanalen’ je kan gebruiken om die data te transporteren. Doordat er minder kanalen beschikbaar zijn, werkt de SSD dan trager en dat was voor Sony niet acceptabel. Door de combinatie van de custom SSD met zijn twaalf kanalen en enkele optimalisaties in de custom AMD Zen 2 CPU zouden games op de PS5 tot honderd keer sneller laden dan op een PlayStation 4

Wat er in de toekomst gedaan kan worden om die 825 GB aan opslag uit te breiden is er een NVMe SSD in steken. Welke er juist compatibel zullen zijn kon Cerny nog niet meegeven omdat ze bij Sony zelf nog aan het testen zijn welke SSD’s er slen genoeg zijn. Wel kon Cerny al meegeven dat het om een PCIe 4.0 NVMe SSD zal gaan.
Een andere manier om de opslag van de PlayStation 5 uit te breiden is het gebruik van een externe harde schijf via USB. Al zal die enkel te gebruiken zijn om backward compatible PlayStation 4 games mee te spelen.

De PS5 zal, net zoals de Xbox Series X, ondersteuning bieden voor Ray-tracing en 3D audio. Al gaat Sony in dat laatste een stapje verder door de ontwikkeling van hun eigen Tempest Engine. Die nieuwe engine zal er voor moeten zorgen dat iedereen dat PS5 games speelt 3D audio te horen zal krijgen, ongeacht of die met een koptelefoon, surround sound systeem of standaard tv speakers speelt. De technologie staat echter nog niet volledig op punt en werkt momenteel enkel maar volledig via een koptelefoon.
Die 3D audio zou er voor moeten zorgen dat je exact kan horen van waar een in-game geluid komt, ongeacht of het nu voor, achter of boven jouw character komt. Je kan het vergelijken met Dolby Atmos maar, volgens Mark Cerny, nog wat beter.

Er is vandaag dus geen nieuwe PlayStation hardware getoond, en dat zal voor velen toch wel een beetje teleurstellend zijn.

Als je alles meer in detail wilt weten, kan je de presentatie hieronder herbekijken.

comments